Wat zijn de voordelen van CRM-oplossingen?
Door één klantbeeld te hebben, kan je bedrijf samenwerken, klantkennis delen en de efficiëntie van verkoop, marketing en service maximaliseren.
CRM is eenvoudig aan te passen en aan te passen aan jouw zakelijke vereisten, rol en sector en kan efficiënt aan de zakelijke behoeften voldoen.
Hoe kunnen bedrijven profiteren van CRM?
Het gebruik van een CRM zet de klant centraal in de strategie van een organisatie. Het helpt een bedrijf om hun klanten beter te begrijpen op basis van de informatie die ze hebben, zodat ze kunnen anticiperen op de behoeften van de klant en gepersonaliseerde aanbiedingen kunnen creëren.
De beste CRM-systemen bieden organisaties de mogelijkheid om slimme, betrouwbare en strategische beslissingen te nemen over de verschillende afdelingen in het bedrijf heen.
Door naar de cloud te verhuizen, kunnen bedrijven hun CRM integreren met tools om beter samen te werken en volledige mobiliteit ondersteunen. Stelt u zich eens voor dat u klantgerelateerde e-mails en taken in uw agenda maakt om CRM bij te werken. Het is efficiënt, veilig en bespaart veel administratieve tijd.
Belangrijkste voordelen van het gebruik van CRM-software
Eén klantbeeld voor multifunctionele rapportage en samenwerking
Een van de grootste uitdagingen waarmee een bedrijf wordt geconfronteerd voordat het overgaat tot CRM, zijn de gegevens die worden geproduceerd door meerdere legacy-applicaties die worden gebruikt door verkoop-, marketing- en serviceteams. Traditioneel heeft een bedrijf bijvoorbeeld een specifiek customer service systeem geselecteerd dat als het best-in-class zou worden beschouwd, maar het sluit niet aan met verkoop- of marketingtools die met dezelfde klant werken.
Tel daarbij op dat deze afzonderlijke apps losgekoppeld zouden zijn van financiële, voorraad- en inkoop-apps, de levenscyclus van de klant wordt onsamenhangend en ontwricht. Nu voldoen CRM-systemen echter aan die behoefte omdat ze rijke functionaliteit hebben, in staat zijn om te concurreren met en deze verouderde apps te verslaan. En natuurlijk integreren ze die klantdata en halen ze ook informatie uit andere onderdelen. Het resultaat is betere samenwerking, een betere klantervaring met jouw merk en meer holistische rapportage en inzichten voor bedrijfsbeheer.
Ontdek de functies waarnaar je oet zoekein in toepassingen voor klantinzicht en customer data platforms om jou te helpen om te bouwen op je CRM-software-implementatie en deze voordelen te realiseren.
Dashboards in CRM-systemen worden vaak geleverd met vooraf ingestelde views, lijsten en grafieken die kant-en-klaar zijn voor elk functioneel gebied en zelfs voor senioriteit. Het senior management kan CRM gebruiken om de bedrijfsprestaties bij te houden op basis van gemeenschappelijke KPI’s in de hele organisatie, of teamleden en supervisors in verkoop, marketing, klantenservice en onderhoud kunnen eenvoudig hun eigen workspace configureren om leads, campagnes, servicecases, werkorders enz. bij te houden.
Verhoog de verkoopproductiviteit
- Betere samenwerking met marketingcollega’s voor leadkwalificatie en nurturing, waardoor het overdrachtsproces van leads beter gestroomlijnd en zichtbaarder wordt
- De kwalificatie van verkoopleads wordt vereenvoudigd en begrepen met automatische workflows, scores en criteria voor de verkoopfase
- Verkoopcycli worden verkort, administratie wordt verminderd en middelen worden vrijgemaakt om waarde toe te voegen voor de klant
- Het verkoopsucces wordt verbeterd door meer inzicht in de pijplijn van verkoopleads en verkoopkansen en KPI’s met geautomatiseerde prognoses
- Het verkoopteam beschikt over tools die passen bij de manier waarop ze willen werken met gestroomlijnde gebruikersinterfaces die zich richten op hun essentiële gegevens en de velden verwijderen die ze niet nodig hebben
- Winpercentages van leads worden verhoogd omdat verkoopvertegenwoordigers weten waar de kans groter is dat ze deals sluiten wanneer ze hun CRM gebruiken
- Klanten voelen zich meer gewaardeerd bij consistent en relevant contact
- Het klanten worden beter begrepen door de verrijkte data, waardoor die klanten beter geïnformeerd blijven
- Maximaliseer kansen voor up- en cross-selling met automatische suggesties van relevante of favoriete producten en diensten tijdens het offerteproces
- Verhoog de omzetopbrengst van klanten met behulp van verkoopanalyses en inzichten in relevante aanbiedingen en prijzen
- Verkoopautomatisering zorgt ervoor dat de pijplijn van leads en opportunities in beweging blijft, de activiteiten van prospects worden gevolgd en verkopers eraan worden herinnerd om leads op te volgen, te kwalificeren en een account te nurturen.
- Mobiele CRM-software stelt leden van het verkoopteam die onderweg werken in staat om verbonden te blijven, voorbereid op afspraken te komen, notities, taken en leads bij te werken en ze hebben toegang tot belangrijke gegevens, ongeacht waar ze zijn
Impactvolle marketingcommunicatie
- Het plannen en uitvoeren van marketingcampagnes wordt eenvoudiger met marketing automatomation en vooraf ingestelde campagne templates om sneller leads binnen te halen
- Marketing design is eenvoudig gemaakt met functies voor slepen en neerzetten binnen templates voor e-mail en webpagina’s
- De marketingmix wordt verbeterd en gedefinieerd omdat het marketingteam eenvoudig aanvullende en relevante kanalen kan introduceren en kan analyseren wat werkt
- Maximaal marketingsucces door het gebruik van vereenvoudigde AB-testen om jouw team te helpen sneller de juiste boodschap, aanbieding, kanaal en advertentie voor een bepaald publiek te bepalen
- Klantloyaliteit wordt vergroot door communicatie op maat
- Geautomatiseerd monitoren van bedrijfsprestaties wordt nauwkeuriger en in realtime gepresenteerd om prioriteiten voor marketinguitgaven en KPI-succes te bepalen
- Segmentatie en filtering is vereenvoudigd met de mogelijkheid om betere gepersonaliseerde ervaringen en communicatie te bieden
- Personalisatie op schaal is mogelijk met automatisering – dynamische inhoud, inclusief ontwerp en berichtgeving, wordt geautomatiseerd, afhankelijk van de contactgegevens die u bezit en opbouwt
Verbeterde klantenservice
- Verhoog de klantloyaliteit en verbeter de retentiegraad
- Medewerkers van de klantenservice kunnen sneller bij de problemen van uw klanten, met relevante informatie bij de hand in hun dashboards en cases, waardoor uw klanten in minder tijd een oplossing en een positief gevoel over uw merk krijgen met proactieve en deskundige klantenservicemedewerkers
- 24×7 selfservice voor klanten via Knowledge Base-portals, die voldoen aan de behoeften van een moderne klant, waardoor er tijd wordt vrijgemaakt voor medewerkers om zich te focussen op meer complexere verzoeken en klanten oplossingen bieden via FAQ en betere toegang tot hun eigen gegevens
- Multi-channel en omni-channel service en real-time sociaal inzicht via live chat, social media engagement en sentimentanalyse
- SLA’s en KPI’s worden bewaakt door middel van dashboards voor agenten en supervisors
Het retentiepercentage van medewerkers in je klantenserviceteam wordt verbeterd door hen de tools te bieden waarvan ze verwachten dat ze klanten helpen
Proactief field service management
- Geoptimaliseerde fieldservice activiteiten zorgen ervoor dat uw bedrijf meer afspraken per dag kan verwerken, handmatige tussenkomst kan verminderen, prioriteit kan geven aan klanten met de hoogste waarde en de rijtijd kan minimaliseren
- Een verbeterd percentages dat het de eerste keer wordt opgelost en zo de omzetopbrengst te verhogen
- De overheadkosten voor service worden verlaagd met minder servicecalls (meer controles zorgen voor minder brandstofverspilling en overlappingen in schema’s)
- Resourcemanagement wordt eenvoudiger en sneller gemaakt met planningstools die zijn afgestemd op de behoeften van de klant, de beschikbaarheid van voorraad en de skills en locatie van engineers
- Quote-to-case processen worden versneld, met snellere facturering van afgeronde werkorders en minder vragen over oplossen van problemen
- De mogelijkheid om serviceovereenkomsten met uw klantenbestand te maken en na te komen, resulteert in een grotere klanttevredenheid door verbeterde zichtbaarheid, vertrouwen en communicatie. Je bedrijf kan dit doen met een Field Service CRM die de snelheid en nauwkeurigheid van facturering verbetert en een voorspellend serviceleveringsmodel ondersteunt
- Door je buitendiensttechnici te voorzien van een mobiele CRM die rechtstreeks wordt gesynchroniseerd met het financiële team en het planningsteam op het hoofdkantoor, betekent dit minder fouten en vertragingen in werkorders
- Stapsgewijze checklists zorgen voor een betere consistentie in het uitgevoerde werk en het managementteam kan de werkelijke duur van afspraken volgen en leren om te helpen bij planning en productiviteitsbeheer.
- Met behulp van kaarten op hun mobiele CRM-applicatie kunnen technici deze gebruiken om te voldoen aan afspraakvensters met stapsgewijze routebeschrijvingen
- Door online en offline synchronisatie voor mobiele CRM kunnen ingenieurs de efficiëntie verhogen en meer servicebezoeken in hun planning inpassen
- Voorraadbeheer wordt geoptimaliseerd door uw monteurs en planners te koppelen aan het magazijn. Ingenieurs verbeteren de first-time fix rates met nauwkeurige toewijzing van onderdelen die ze nodig hebben dankzij deze directe zichtbaarheid, afschrijvingen worden verminderd door de servicevoorraad nauwkeurig bij te houden en uw bedrijf kan de materiaalbehoeften effectief voorspellen
- Het implementeren van CRM-software is de eerste stap naar een Connected Field Service-benadering, waarmee u een model voor bewaking op afstand kunt toepassen. Dit helpt om het aantal reparatieafspraken te verminderen, problemen te identificeren en op te lossen voordat klanten het weten, problemen op te lossen voordat ze defect raken, slecht presterende producten te identificeren en “just-in-time” preventief onderhoud uit te voeren