CRM for Marketing
Naast hun collega’s op het gebied van klantbetrokkenheid in service en verkoop, zijn de zakelijke doelstellingen van marketing: Het genereren van leads, het optimaliseren van klantrelaties, het stimuleren van klantloyaliteit, het verbeteren van retentie, omzet en levenslange klantwaarde.
De beste CRM-software kan zowel marketing-, service- als verkoopfunctionaliteit bieden binnen hun eigen operationele vereisten. Maar zou ook een betere samenwerking en transparantie tussen teams in het hele bedrijf mogelijk moeten maken; de lead, prospect en klant centraal stellen in de CRM-strategie.
De CRM-strategie moet de toon zetten voor wat er nodig is van CRM-software om de klantlevenscyclus voor uw bedrijf te beheren. Dit moet dus de strategieën, tactieken en hulpmiddelen omvatten om de uitvoering van marketingactiviteiten te ondersteunen.
CRM software voor jouw marketing team
Software voor klantrelatiebeheer helpt het marketingteam bij het aantrekken, opbouwen en beheren van relaties met jouw klanten.
Het marketingteam kan worden ondersteund door een CRM-platform voor inkomende en uitgaande marketing, ongeacht het fysieke of digitale kanaal. Bij het genereren van leads, het plannen en uitvoeren van multi-channel marketingcampagnes en het segmenteren van doelgroepen. Het leveren van gerichte berichten op het juiste moment, het analyseren van de ROI van marketinguitgaven en het efficiënt uitvoeren van best practice-testen.
Het belang van data in marketing CRM
CRM-marketingsoftware is geëvolueerd van ‘gewoon’ een contactendatabase. Hoewel het hebben van een gecentraliseerd platform voor de gegevens van je klanten een belangrijk voordeel blijft van CRM-tools, verwacht een marketingteam meer van de software. Dit als antwoord op de meerdere kanalen en tactieken die door het bedrijf worden gebruikt om klanten te betrekken. Een essentieel startpunt voor het beoordelen van CRM-software is de structuur en complexiteit van de database zelf, aangezien je marketingteam verwacht dat ze hiermee eenvoudig klantgegevens kunnen verzamelen, organiseren, segmenteren en analyseren.
Door je klantgegevens op één plek te hebben, kan jouw bedrijf zowel strategisch als operationeel trends signaleren. Wat werkt of wat moet worden verbeterd (bijvoorbeeld de verkoop van een productlijn, een creatieve campagne of een nieuw klantsegment), en het betrokkenheidsniveau bij alle contactpunten.
De mogelijkheid voor marketing om doelgroeptypen in je gegevens te classificeren voor segmentatie, zorgt voor meer gerichte en gepersonaliseerde marketingcampagnes, uitvoering van best practices voor testen en voor marketingautomatiseringstechnieken.
Het belang van data in marketing CRM
Marketing automation in CRM software
Integratie met verkoop- en serviceactiviteiten om het succes van lead- en klantcampagnes en vereisten voor upsell- en cross-sell-initiatieven te begrijpen. Ongeacht de grootte van ke bedrijf en de hoeveelheid klantgegevens die u bezit, marketingautomatiseringsfuncties binnen een CRM zijn essentieel geworden. Of het nu gaat om de complexiteit van je aanbod of segmenten, of om een laag niveau van marketingmiddelen op te lossen; geautomatiseerde workflows kunnen jouw bedrijf ten goede komen.
Marketingautomation zijn processen die automatisch worden uitgevoerd als reactie op activiteiten en gedragingen van je klanten en leads. Je marketingteam kan klanttrajecten opzetten om betrokkenheid te behouden, conversieratio’s te verbeteren, feedback te vragen, reminders in te stellen, up- en cross-selling te doen en je gegevens verrijken.
Vergeet niet om je campagnes en middelen aan te passen aan het type klant, de reden achter de interactie en de fase van de klantreis.
Geautomatiseerde campagnes zijn afhankelijk van je zakelijke behoeften, maar kunnen het volgende omvatten:
- Een welkomst-e-mailreeks voor nieuwe klanten om hun aankoopbeslissing na de verkoop kracht bij te zetten en kortingen enz. aan te bieden.
- Een nurture lead-campagne om leads warm te houden en kwalificaties voor verkoop en marketing op te bouwen. De triggers kunnen afkomstig zijn van wat je hebt ingesteld, inclusief bezoekers van de landingspagina van de website, een verzonden contactformulier, een live chat-opvolging, aanwezigheid (of afwezigheid) bij een evenement enz.
- Herinneringen om CTA te voltooien; verlaten winkelwagentjes, onvolledige formulieren, late verlengingen, evenement- of webinarregistratie
- Gepersonaliseerde aanbiedingen en bedankmails die naar je belangrijkste klantsegmenten worden gestuurd om hen te belonen voor hun loyaliteit aan jouw bedrijf
- Als onderdeel van je inkomende marketingbenadering via meerdere kanalen om naamsbekendheid en betrokkenheid op te bouwen
Je marketingteam zal ook in staat zijn om de workflow dynamisch aan te passen op basis van reacties van klanten, door middel van tests om de beste inhoud, timing en aanbieding in het beste kanaal te presenteren.
Welke marketingfuncties moeten binnen een review van CRM-software aanwezig zijn:
- Beheer van multi-channel marketingcampagnes, inclusief evenementen, sms, e-mail, weblandingspagina’s en sociale media op basis van klantcontactvoorkeuren
- Integratie met verkoop- en serviceactiviteiten om het succes van lead- en klantcampagnes en vereisten voor upsell- en cross-sell-initiatieven te begrijpen
- Klantsegmentatie inclusief het gebruik van persona’s en vooraf gebouwde segmenten
- Vooraf gebouwde workflows die automatisch verkoopklare leads overhandigen en follow-ups stimuleren
- Marketingautomatisering voor gepersonaliseerde berichten op basis van triggers (bijv. transacties zoals aankopen, retouren, betalingen) van klantgedrag
- Configureerbare sjablonen, herbruikbare inhoudsblokken en ontwerptools voor visuele bewerking voor merkgebonden inhoud voor online bestemmingspagina’s en e-mailmarketing; hierdoor zijn er geen extra coderings- en ontwerpkosten nodig
- Ingebouwde A/B-testen (bijv. onderwerpregels voor e-mailmarketing, content, aanbiedingen en kanalen) met dynamische content voor campagnes als onderdeel van marketingautomatisering
- Uitgebreide functies voor fysieke en digitale marketing en uitvoering van evenementen; van initiële planning en budget tot deelnemersregistratie, webinar-uitzendingen, analyses voor ROI en leadgeneratie
- Naleving van de AVG voor best practice-opslag en gemakkelijke toegang tot prospect- en klantgegevens die in jouw bedrijf worden bewaard
- Vooraf gebouwde en aanpasbare marketingdashboards voor marketinguitvoering en -beheer om KPI-prestaties van campagnes aan het licht te brengen, leads te volgen, patronen te identificeren en klantgedrag te interpreteren
- Pas op voor Customer Journey-beheer, inclusief VoC-gegevens, persona’s, inzicht en analyse om je CRM-gebruik uit te breiden naar een klantervaringsbenadering
Dankzij deze functies kan je met jouw CRM-systeem niet alleen de relaties met klanten effectief beheren, maar ook uw marketinginspanningen verbeteren via automatisering en datagestuurde strategieën.
AI en CRM for marketing
Verbeter ke marketinginspanningen met AI Marketing-functionaliteit, waarmee iedereen binnen enkele minuten customer journeys kan ontwerpen, zelfs zonder eerdere ervaring. Het stelt marketeers in staat om potentiële klanten effectiever te lokaliseren en te koesteren. Hoe? Door het proces van leadkwalificatie te automatiseren. Beschrijf gewoon wat je wil creëren met behulp van eenvoudige, alledaagse taal en laat generatieve AI de journey voor je bouwen. Deze strategie zeeft door gegevens om potentiële klanten te identificeren die het meest waarschijnlijk zullen converteren, op basis van hun interacties, gedragingen en voorkeuren, zodat je jouw outbound-inspanningen (e-mails, advertenties op sociale media) op de juiste mensen kunt richten.
Deze realtime-aanpak personaliseert niet alleen de volledige customer journey in realtime, maar zorgt er ook voor dat je de meest op maat gemaakte ervaring levert. Bovendien biedt geavanceerde sentimentanalyse inzicht in de emotionele toestand van klanten tijdens interacties, waardoor iedereen een unieke, relevante ervaring krijgt, aangevuld met gepersonaliseerde marketingtactieken.
Hoe kunnen marketing-CRM-functies worden geïntegreerd met andere belangrijke bedrijfsgebieden om uitzonderlijke klantervaringen te bieden?
CRM for Sales
Customer Insights and Customer Data Platforms
CRM for Field Service
CRM for Marketing